Hvordan etterspør og tar vi imot tilbakemelding som leder?

30 ledere i Olympiatoppens prestasjonsklynge fikk spørsmålene i begynnelsen av mars når de møttes til lederstimuli på Sentralen i Oslo, hjemme hos Talent Norge.

Noen delte nylige erfaringer fra eget miljø. Alle diskuterte i plenum og fikk tenke litt hver for seg. Egne erfaringer ble delt i samtaler 2 og 2. Her er noe av det som kom frem:

Jeg deler med noen hva jeg jobber med å utvikle og ber om konkret tilbakemelding. Så lytter jeg med munnen lukket.  

Det er lurt å klargjøre hva man selv og andre har på hjertet. Det frigjør energi.

Dialogen med eiere er viktig tilbakemelding. Mange delte hva de konkret gjør for å få gode arenaer for regelmessig dialog.

Image

Det er muligheter for verdifull tilbakemelding i strategiprosesser.

Overraskende og uventede innspill gir god anledning til ettertanke og refleksjon. Jeg tar meg tid til å stoppe opp og avventer umiddelbar reaksjon. Det er ikke gitt at en gjør noe annerledes etterpå. Kanskje velger man å fortsette og forsterke det man allerede gjør. Andre ganger anspores det til å utvikle tenkesett og adferd. Og noen ganger tvinger tilbakemeldingen frem nytt tenkesett og endret adferd.

Rom for dialog og tilbakemelding på innhold og utvikling, om kvaliteten og ambisjonen, er avgjørende. Det hindrer prestasjonsutviklingen når vi avgrenser dialogen internt eller med omgivelsene til kvantitet og det som lett kan telles i det korte tidsperspektivet.

Olympiatoppen, Den Norske Opera og Ballett, NRK, Talent Norge, Smart Innovation Norway, Akershus Fylkeskommune og Snøhetta deltar i Olympiatoppens prestasjonsklynge. Les mer om lederstimuli her