Verdien av å gjøre det vi sier vi skal gjøre. Sammen.

Image

Professor Svein S. Andersen har gjennomført studier på ulike lands toppidrettssatsinger. Han har også lang erfaring med og kunnskap om næringslivet.

Vi har trukket ut noen av elementene Andersen finner som har vært viktige for toppidrettens utvikling i Norge. De beste toppidrettsmiljøene og som Olympiatoppen jobber tett sammen med har gode erfaringer over tid med det professoren trekker frem.

Skap kultur for deling av erfaring og det å handle. Svein S Andersen Professor, Handelshøgskolen BI

Olympiatoppen er navet i et læringsnettverk. Norge har klart å få til en systematisk ledelse rundt utviklingsprosessene som Sverige og Finland ikke har fått til på samme måte, sier professor Svein S. Andersen ved Handelshøyskolen BI.

Den norske Olympiatoppen har lykkes med å få til et læringssamarbeid på tvers av de ulike særforbundene som er med i nettverket.

Andersen er opptatt av hvordan vi kan utvikle bedre prestasjoner både i idretten og i næringslivet. Han er særlig opptatt av å studere atferden, eller prosessene, som skaper det og de resultatene vi ønsker oss.

Den store prestasjonen ligger i atferden som realiserer visjon over tid og gir resultater underveis, ikke i resultatene i seg selv.

For å lykkes, må utviklingsarbeid være gjenstand for kontinuerlig evaluering – der forventningene testes – og om nødvendig justeres underveis.

 

Andersen mener mange av oss med fordel kan ta oss litt hverdagssystematikk fra toppidrettens verden med på jobben. Han presenterer fire praktiske råd som kan lede til bedre utvikling og resultater:

  1. Del opp sammensatte prosesser i delprosesser. Utvikle forventninger til de ulike delprosessene som har påvirkning på atferden.
  2. Gå fra ord til handling. Gjør det man sier man skal gjøre.
  3. Gjennomfør hyppig evalueringer. Test forventningene og korriger disse om nødvendig.
  4. Skap en kultur for deling av erfaring og informasjon.
 

Vi tror ikke disse adferdstrekkene bare er av betydning for toppidrett og bedrifter. Vår erfaring er at det er prestasjonsfremmende faktorer som vi finner igjen i alle miljøer som over tid lykkes med å skape positiv utvikling og ekstraordinære resultater. Også i kultur og akademia.