Lucas Lima/ Eugenie Skilnand/ Stine Østvold og Nasjonalballetten

... om kampen for å stå på scenen, om Anna Karenina, om den tøffeste jobben publikum ikke ser. Formidlet av Lucas, Eugenie og Stine.

Lucas Lima

Brasilianske Lucas Lima er utdannet ved Royal Ballet School i London, og danset i enkelte av Royal Ballets produksjoner før han i 2009 ble medlem av Nasjonalballetten.

I 2012 danset han solopartier i Balanchines Symfoni i C, og i 2013 danset han pas de trois i Tsjajkovskijs pianokonsert nr. 2 av samme koreograf. Han har også danset store klassiske roller som Benvolio, Mercutio og Romeo i Romeo og Julie, hoffnarren både i Svanesjøen og Askepott, Albrecht og bonde pas de deux i Giselle, Grev Vronskij og Konstantin Ljevin i Anna Karenina og Lenskij i Onegin.

Andre sentrale produksjoner er Duatos Por vos muero og Multiplicity, Tetleys Voluntaries, Forsythes Enemy in the Figure og Steptext, Kyliáns Sarabande, Symphony of Psalms, Sweet Dreams, Petite Mort og Bella Figura, og Same Difference av Lightfoot og León. Partier har også blitt skapt for ham av Øyen, Boyadjiev og Lee.

Eugenie Skilnand

Den prisbelønte danseren Eugenie Skilnand begynte i Nasjonalballetten som aspirant i 1998, ble ansatt i 2000 og i 2011 utnevnt til solist. Samme år fikk hun Rolf Gammleng-prisen, hvorpå hun i 2012 ble tildelt både Wilhelmsen-prisen og Kritikerprisen. Sistnevnte fikk hun for sin tolkning av rollen som Marie i Spucks ballett Woyzeck, en rolle som ble kreert for henne. "Eugenie Skilnand skapte en fantastisk rollefigur med en sårbarhet og et spill så gripende at det bare var til å grine av", skrev juryen blant annet.

Skilnand har danset klassiske hovedroller som Aurora i Tornerose, Julie i Romeo og Julie, Tatjana i Onegin, tittelrollen i Giselle, Anna Karenina og Askepott, Sukkerfeen i Nøtteknekkeren, samt tittelrollen og Micaëla i Scarletts Carmen - en ballett i tre akter og tittelrollen i MacMillans Manon. Hun har gjort seg bemerket i hovedrollen i Duatos White Darkness og Without Words, i Shoot the Moon av Lightfoot og León, og som Blanche i Neumeiers En sporvogn til begjær – sistnevnte ble hun også nominert til Kritikerprisen for.

I Moum Aunes kritikerroste Hedda Gabler høsten 2017 var hun medskapende til egen koreografi i rollen som Thea Elvsted.

Hun har vært solist i en rekke balletter av Balanchine (som Agon, Apollo og Symfony i C), Forsythe (Workwithinwork og The Vertiginous Thrill of Exactitude) og Kylián (blant annet Bella Figura og Symphony of Psalms). Skilnand har også fått roller skapt for seg i Rushtons On the Adjacent Sides, Strømgrens Suite, Bjørnsgaards Standard Arabesque og Dawsons dancingmadlybackwards.

Skilnand er født i Oslo og utdannet ved Ballettskolen, Statens Balletthøgskole og School of American Ballet i New York.

Stine Østvold

Danser. Tidligere fast ansatt ved Nasjonalballetten. Norsk og nordisk mester i rytmisk sportsgymnastikk.

«Stine Østvold er en fremragende danser. Hun formidler med imponerende uttrykksfullhet og viser et stort engasjement. Når hun står på scenen, blir vår oppmerksomhet uvilkårlig trukket mot henne.»

Slik lød begrunnelsen da Operaens Ballettklubb valgte å gi sitt årlige stipend for 2013 til Stine Østvold.

Stine har gjort seg bemerket i mange roller gjennom 17 år i Nasjonalballetten. Og en rekke partier er skapt for henne spesielt. Stine har deltatt og bidratt i Olympiatoppens prestasjonsklynge over flere år.

Østvold kom til Nasjonalballetten i 2000, etter en bakgrunn fra rytmisk sportsgymnastikk med førsteplasser både i NM og Nordisk mesterskap. Hun er utdannet ved Statens Balletthøgskole, og var tilknyttet Ingun Bjørnsgaard Prosjekt og Oslo Danse Ensemble (ODE) før hun ble ansatt i Nasjonalballetten.

Image

Lucas Lima

 

Image

Eugenie Skilnand

 

Image

Stine Østvold