Major Per Morten Storengen
Jagerflyger/ Stasjonens flytryggingsoffiser, Ørland

«Jeg vil bare fly, fly for Forsvaret, så lenge jeg kan» sier Per Morten Storengen

Per Morten Storengen var ferdig med plikttjenesten som F-16 pilot i Luftforsvaret i 1999. Han har erfaring som flyskoleinstruktør, stabsoffiser i luftoperativt inspektorat og styrmann på Boeing-maskiner i Braathens og SAS, i tillegg til å være F-16 pilot.

Før var det vanlig at piloter sluttet i Forsvaret og begynte i sivile selskaper. Storengen ville også smake på sivil luftfart. Han søkte, og fikk innvilget permisjon i ett år for å prøve sivilflygning. Han fikk tilbud fra flere flyselskaper. Etter ett år søkte han om ytterligere permisjon for å fortsette i Braathens. Han fikk avslag fra Forsvarets personelltjeneste (FPT), og sluttet helt i Forsvaret. Grunnlaget for dette var trygghet og forutsigbarhet i lønn og arbeidstid. Storengen ville ha mulighet til å fly til han gikk av med pensjon, dette innså han at han ikke fikk gjøre i Forsvaret.

Storengen savnet Forsvaret, og begynte å jobbe femti prosent på Luftforsvarets flyskole på Værnes. Resten av tiden fløy han for Braathens. Men så ble flyskolen på Værnes flyttet til Bardufoss, Braathens ble kjøpt av SAS og flyindustrien slet med nedgangstider. Etter en tid begynte argumentene med forutsigbarhet i lønn og arbeidstid i SAS å sprekke. Han mistrivdes og drømte om å komme seg tilbake til Forsvaret. Den muligheten fikk han i en midlertidig stilling på Rygge, i Luftoperativt inspektorat (LOI).

Storengen ønsket yrkestilsetting, og søkte Krigsskole II (KS2). Han fikk plass, og så for seg en karriere i Forsvaret. Problemet var bare at han da ville miste midlertidig grad og tillegg under utdanningen. – Det hadde jeg og familien ikke råd til. Da gikk igjen ferden over i det sivile, i fire nye år. Nå er han tilbake i fast stilling som flyger i Bodø, og fungerer som NK på 332-skvadronen. Han vil fly for Forsvaret så lenge han kan.

Image